Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden van Energysafe B.V., gevestigd te (3113 BH) Schiedam, aan de Nieuwsticht 10 met KvK-nummer: 86982303.
Definities
- Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden betreft Algemene Voorwaarden in de zin van artikel 6:231 van het Burgerlijk Wetboek (verder: BW);
- Aansluiting: de fysieke meter op de Locatie die Verbruiksdata registreert, waarbij het kan gaan om de levering en of productie van elektriciteit, gas, warmte, koude en water.
- EBS: de digitale omgeving waarin de geregistreerde Verbruiksdata van de onder de Overeenkomst vallende verbruiksmeters van de Locaties inzichtelijk worden gemaakt.
- Energiebewaking: het inzichtelijk maken van alle Verbruiksdata van de Locaties in het EBS van Energysafe B.V. Dit betreft een monitoringsportal, welke voor Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld middels een persoonlijke inlogmogelijkheid.
- Locatie(s): alle geregistreerde objecten die onder het eigendom van de Opdrachtgever vallen of in gebruik zijn door de Opdrachtgever die gehuurd worden van derden;
- Offerte(s): de schriftelijke en/of elektronische aanbieding (het aanbod) van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever om tegen een bepaalde prijs (een) dienst(en) te leveren.
- Opdrachtnemer: Energysafe B.V.; levert een dienst(en) ten behoeve van Opdrachtgever;
- Opdrachtgever: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep/bedrijf; en een dienst(en) van Opdrachtnemer afneemt c.q. Opdracht verleent aan de Opdrachtnemer;
- Opdracht: de Overeenkomst(en) tot het leveren van een dienst(en) ten behoeve van Opdrachtgever.
- Overeenkomst: de afspraak of afspraken, zowel mondeling als schriftelijk, tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarin omschreven staat, dan wel mondeling besproken is, welke dienst(en) Opdrachtnemer tegen welke vergoeding en onder welke voorwaarden zal verrichten. In deze voorwaarden wordt zowel over Overeenkomst als over een Opdracht gesproken, waarbij hetzelfde wordt bedoeld.
- Onder Dienstverlening van de Opdrachtnemer wordt verstaan, maar niet gelimiteerd tot:
- Het aanbieden van Energiebewaking door:
- Het in kaart brengen van Verbruiksdata die geregistreerd wordt door Aansluitingen voor levering en productie van energie en/of water;
- Het beheren van het portaal en het erop toezien dat te allen tijde een zo compleet mogelijk beeld is ontvangen en de Verbruiksdata binnen haar EBS in kaart is gebracht;
- Het verduurzamen van vastgoed door middel van pragmatische en meetbare acties. De basis hiervoor ligt in het inzichtelijk maken van de Verbruiksdata en dit toetsen aan de functie, gebruiker en installaties van het object;
- Het voorzien van haar Opdrachtgever van periodieke standaard verbruiksrapportages;
- Het jaarlijks eenmalig delen van het (jaar)verbruik van de Aansluitingen in het EBS;
- Het verlenen van toegang tot het EBS voor Opdrachtgever, beheerders, huurders en onderhoudspartijen van de Locatie.
- Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever samen.
- Partij: Opdrachtgever dan wel Opdrachtnemer
- Verbruiksdata: alle data van hoofd- en tussenmeters voor de levering of registratie van gas, elektriciteit en water en alle te registreren Verbruiksdata van bruto productiemeters, teruglevering meters, tussenmeters en gebruiksgegevens van laadpalen.
Artikel 1 – Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Offertes, Opdrachten en Overeenkomsten en elke rechtsbetrekking als gevolg daarvan of in verband daarmee tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever.
- Deze Algemene Voorwaarden maken onderdeel uit van de Overeenkomst. In geval van tegenstrijdigheden of onduidelijkheden prevaleert hetgeen in deze Overeenkomst is afgesproken, tenzij in de Algemene Voorwaarden expliciet wordt afgeweken.
- Van deze Algemene Voorwaarden kan niet worden afgeweken, tenzij de betrokken Partijen zulks schriftelijk zijn overeengekomen en dan uitsluitend voor de Overeenkomst waarvoor deze gewijzigde afspraken zijn gemaakt.
- De toepasselijkheid van de door Opdrachtgever gehanteerde algemene of specifieke voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.
- In alle gevallen waarin een Overeenkomst met Opdrachtgever eindigt, blijven deze Algemene Voorwaarden de rechtsbetrekkingen tussen Partijen beheersen voor zover dit voor de afwikkeling van die Overeenkomst noodzakelijk is.
- Opdrachtnemer is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten. Wijzigingen treden in werking, c.q. de gewijzigde versie van deze Algemene Voorwaarden zal tussen Partijen toepasselijk zijn en treedt in de plaats van een eerdere versie van deze Algemene Voorwaarden, door middel van een schriftelijke mededeling aan Opdrachtgever dan wel een mededeling op de webpagina’s van Opdrachtnemer.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde de nieuwe bepalingen te vervangen van de nietige of vernietigde bepalingen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
- Het bepaalde in lid 6 van dit artikel wordt tevens toegepast op bepalingen uit de Overeenkomst.
- Situaties die niet in deze Algemene Voorwaarden zijn geregeld of onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, dienen te worden beoordeeld dan wel uitgelegd ‘naar de geest’ van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 2 – Totstandkoming van de Overeenkomst
- Tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever komt een Overeenkomst tot stand nadat een Offerte (het aanbod) door Opdrachtgever mondeling dan wel schriftelijk is aanvaard of indien Opdrachtnemer met de feitelijke uitvoering van de Overeenkomst is aangevangen.
- Opdrachtgever kan in de acceptatie van een Offerte voorbehouden of wijzigingen aanbrengen, in welke hoedanigheid of van welke aard dan ook. De Overeenkomst komt in dat geval eerst tot stand nadat Opdrachtnemer aan Opdrachtgever schriftelijk heeft bericht met deze afwijkingen van de Offerte in te stemmen. Voor zover enige wijziging als bedoeld zou leiden tot een verhoging of verlaging van de kosten, dient een daaruit voortvloeiende wijziging van de tarieven schriftelijk apart tussen Partijen te worden overeengekomen.
- Alle door Opdrachtnemer uitgebrachte Offertes zijn vrijblijvend. Opdrachtnemer heeft het recht uitgebrachte Offertes te herroepen. De Offertes hebben, tenzij anders in de Offerte aangegeven, een geldigheidsduur van maximaal 40 dagen, te rekenen vanaf de datum zoals vermeld in de Offerte. De Offerte is te allen tijde gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens.
- Opdrachtgever stemt ermee in dat Opdrachtnemer digitaal met hem communiceert.
- Opdrachtgever is verplicht van iedere voorgenomen adreswijziging en/of wijziging van factuurgegevens onverwijld schriftelijk mededeling te doen aan Opdrachtnemer.
- Indien een Opdracht wordt gegeven door twee of meer Opdrachtgevers, zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft Opdrachtnemer tegenover ieder van hen recht op nakoming van het geheel.
- Opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen voor de uitvoering van de Overeenkomst.
- Afspraken of overeenkomsten met niet tot vertegenwoordiging van de Opdrachtnemer bevoegde medewerkers binden Opdrachtnemer niet, tenzij Opdrachtnemer deze schriftelijk dan wel elektronisch heeft bevestigd.
- Offertes c.q. tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe Opdrachten.
Artikel 3 – Uitvoering van de Overeenkomst
- Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met inachtneming van de haar ten dienste staande middelen uitvoeren.
- De voornoemde verplichting betreft een inspanningsverplichting en uitdrukkelijk geen resultaatsverplichting, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welk persoon/welke personen de verleende Opdracht wordt uitgevoerd, maar neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.
- Opdrachtnemer probeert de geschiktheid van haar Dienstverlening te laten aansluiten op het doel dat de Opdrachtgever voor ogen heeft, maar kan hiervoor in geen geval instaan en dit in geen geval garanderen. Ook niet als dit doel voorafgaand aan of gedurende de uitvoering van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer kenbaar is gemaakt. Opdrachtgever doet hierbij afstand van zijn recht op vernietiging van de Overeenkomst wegens dwaling.
- Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken, welke Opdrachtnemer voor een correcte uitvoering van de Dienstverlening nodig heeft of waarvan Opdrachtgever behoort te weten dat deze informatie voor een correcte uitvoering van de Opdracht vereist is. De informatie dient te worden verstrekt in de vorm en de wijze als door Opdrachtnemer verzocht. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
- De voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde zaken en/of gegevens dienen tijdig en juist door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer te worden verstrekt. Ook dienen de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde zaken deugdelijk te functioneren. Indien Opdrachtgever het voorgaande niet nakomt, heeft Opdrachtnemer het recht niet met uitvoering van de Overeenkomst aan te vangen, dan wel de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
- Opdrachtgever zorgt, voor eigen rekening en risico, ervoor dat Opdrachtnemer voor het overige tijdig en onbelemmerd haar werkzaamheden kan uitvoeren. Hieronder wordt verstaan dat Opdrachtnemer en/of door hem ingeschakelde derde(n), zodra zij op de plaats waar de werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd zijn aangekomen, hun werkzaamheden onder goede omstandigheden en onbelemmerd kunnen aanvangen en ononderbroken kunnen voortzetten. Het voorgaande is niet beperkt tot de Opdrachtnemer en/of door hem ingeschakelde derde(n).
- Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zorgt Opdrachtgever ervoor dat Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derde(n) voor rekening van Opdrachtgever op tijd kunnen beschikken over:
- alle gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst; én
- directe toegang tot alle plaatsen die Opdrachtnemer moet kunnen betreden voor de uitvoering van de Overeenkomst; én
- directe toegang tot het netwerk van Opdrachtgever voor zover dit kan bijdragen aan de goede uitvoering van de Overeenkomst; én
- de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde goedkeuringen, zoals maar niet beperkt tot publiek- en privaatrechtelijke toestemmingen, en medewerking van derden en werknemers van Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer behandelt de door Opdrachtgever verstrekte informatie vertrouwelijk en verstrekt deze alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst.
- Indien Opdrachtgever onduidelijkheden heeft over de omgang van de diensten, dient Opdrachtgever onverwijld vragen te stellen/advies in te winnen bij Opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer is gerechtigd om de naam en het logo van Opdrachtgever te gebruiken als referentie en/of als klantcase.
- Voor schade, van welke aard ook, aan Opdrachtnemer en/of derde(n), veroorzaakt door handelingen en/of gedragingen in strijd met het in de vorige leden van dit artikel bepaalde, is Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer en/of derde(n) aansprakelijk. Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor enige schade, van welke aard ook, aan derden ontstaan door de in de vorige leden van dit artikel omschreven handelingen en/of gedragingen van Opdrachtnemer. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer vrijwaren voor aanspraken, van welke aard dan ook, van derde(n) uit dien hoofde.
- Opdrachtgever is niet gerechtigd, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, om zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden.
Artikel 4 – (Op)levering
- Na de totstandkoming van de Overeenkomst en de daaruit voortvloeiende verplichtingen van Opdrachtgever, zal Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk overgaan tot het verrichten van de diensten zoals vermeld in de Overeenkomst en/of Offerte.
- De doorlooptijd van het uitvoeren van werkzaamheden, is afhankelijk van meerdere factoren en omstandigheden, waaronder doch niet uitsluitend, de kwaliteit van de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie en de medewerking van Opdrachtgever dan wel relevante derden.
- De gevolgen van het gebruik van de opgeleverde diensten van Opdrachtnemer door Opdrachtgever, is steeds voor rekening en risico van Opdrachtgever. Onverminderd de mogelijkheid tot het leveren van tegenbewijs door Opdrachtnemer, ligt de bewijslast, inhoudende dat de opgeleverde dienst niet zou voldoen aan hetgeen in redelijkheid mag worden verwacht dan wel schriftelijk is overeengekomen of aan hetgeen van een redelijk handelend en bekwaam soortgelijk bedrijf mag worden verwacht, geheel bij Opdrachtgever.
- Een in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst overeengekomen termijn is niet fataal, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer zal niet in verzuim zijn dan nadat zij schriftelijk in gebreke is gesteld na afloop van vorenbedoelde termijn en haar daarbij een redelijke termijn voor nakoming is gesteld die onbenut is verstreken. Een termijn wordt in ieder geval verlengd met de tijd waarin de uitvoering van de Overeenkomst is belemmerd door toedoen van Opdrachtgever.
- In geval Opdrachtnemer, door omstandigheden die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen, in verzuim is als bedoeld in lid 2 van dit artikel, is Opdrachtgever uitsluitend gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, zonder dat hij aanspraak kan maken op enige vergoeding of compensatie, anders dan restitutie van reeds door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer betaalde bedragen voor door Opdrachtnemer te leveren diensten.
Artikel 5 – Aanbiedingen/Offertes
- Alle door Opdrachtnemer uitgebrachte Offertes zijn vrijblijvend. Opdrachtnemer heeft het recht uitgebrachte Offertes te herroepen. De Offertes hebben, tenzij anders in de Offerte aangegeven, een geldigheidsduur van 40 dagen te rekenen vanaf de datum zoals vermeld in de Offerte. De Offerte is te allen tijde gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens.
- Opdrachtnemer mag het aanbod na ontvangst van de aanvaarding door Opdrachtgever uiterlijk binnen twee werkdagen herroepen.
- Offertes c.q. tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe Opdrachten, tenzij anders wordt vermeld in de overeenkomst met de Opdrachtgever.
- Een samengesteld aanbod door Opdrachtnemer leidt niet tot een leveringsverplichting van een deel van de aangeboden diensten tegen een overeenkomstig deel van het tarief en/of prijs.
- Indien het aanbod en/of de Offerte is opgesteld op basis van door de Opdrachtgever verstrekte informatie en deze onvolledig en/of onjuist blijkt te zijn of later wordt gewijzigd, heeft Opdrachtnemer de mogelijkheid om de opgegeven tarieven, (op)levertermijnen en/of prijzen aan te passen.
- Modellen, voorbeelden, tekeningen en andere specificaties voorkomende in brochures, folders, prijscouranten, op de website en in dergelijk promotiemateriaal van Opdrachtnemer – zijn zo accuraat mogelijk en gelden slechts ter aanduiding. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten en afwijkingen daarvan; Opdrachtgever kan hier geen rechten aan ontlenen.
- Opdrachtnemer heeft nooit de verplichting om door of namens Opdrachtgever gegeven verzoeken, bestellingen of orders te accepteren. Opdrachtnemer houdt altijd de vrijheid om niet (meer) te leveren aan Opdrachtgever. Ook als Partijen een langdurige relatie met elkaar hebben opgebouwd en/of Opdrachtgever in meer of mindere mate afhankelijk is van Opdrachtnemer.
- Bij weigering door Opdrachtnemer een opdracht uit te voeren of anderszins de relatie te beëindigen, is Opdrachtnemer nooit gehouden tot een schadevergoeding/compensatie.
Artikel 6 – Prijzen
- Alle vermelde prijzen en tarieven luiden in Euro’s en zijn exclusief BTW, tenzij anders door Opdrachtnemer is aangegeven.
- De door Opdrachtgever te betalen prijzen en tarieven zien slechts op de Dienstverlening door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever. Tevens zijn deze prijzen en tarieven derhalve exclusief c.q. zien derhalve niet op door Opdrachtnemer of Opdrachtgever in het belang van de uitvoering van de Overeenkomst te maken of gemaakte kosten, welke voor rekening van Opdrachtgever komen en als zodanig door Opdrachtnemer extra bij Opdrachtgever in rekening zullen worden gebracht.
- Indien Opdrachtnemer het noodzakelijk acht dat meerwerk nodig is voor het goed uitvoeren van de overeengekomen prestatie, is er voor het in rekening brengen van de kosten geen schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever vereist.
- Foutieve informatie, verstrekt door Opdrachtgever, kan tevens meerwerk opleveren of op een andere manier kostenverhogend werken. Deze kosten komen te allen tijde geheel voor rekening van Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer is gerechtigd de verschuldigde prijs en kosten voor de aanvullende werkzaamheden dan wel meerwerk periodiek aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
- Opdrachtnemer is gerechtigd om voorafgaand aan de uitvoering van de Overeenkomst van de Opdrachtgever een voorschot te verlangen. Voorschotten dienen binnen de daarvoor gestelde termijnen te worden voldaan.
- Prijzen dan wel tarieven worden steeds gebaseerd op de meest actuele tarieven. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de prijzen c.q. tarieven aan te passen of te wijzigen.
Artikel 7 – Betaling
- Facturen dienen door Opdrachtgever te zijn voldaan binnen 40 dagen na de op de factuur vermelde datum, tenzij anders is overeengekomen.
- Indien de betaling niet binnen voornoemde termijn heeft plaatsgevonden, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat enige voorafgaande sommatie of ingebrekestelling is vereist. Opdrachtgever is daarnaast een rente van 5% per maand verschuldigd over het openstaande bedrag, waarbij elk ingegane kalendermaand als een volle kalendermaand heeft te gelden. Tevens is Opdrachtgever gehouden de wettelijke rente te vergoeden en buitengerechtelijke incassokosten te voldoen. Overige betalingsverplichtingen van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer worden in dat geval terstond opeisbaar.
- Opdrachtnemer is gerechtigd betaling te verzoeken voordat de Dienstverlening plaatsvindt. Tevens is Opdrachtnemer gerechtigd om de Dienstverlening op te schorten tot het moment van de betaling.
- Opdrachtgever is niet bevoegd tot verrekening en/of opschorting. Betaling dient voorts te geschieden zonder enige aftrek, korting of verrekening, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen of na schriftelijke goedkeuring van Opdrachtnemer.
- Indien Opdrachtgever één of meer vordering heeft op één of meer van de entiteiten (rechtspersonen e.d.) gelieerd aan Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer gerechtigd deze vorderingen te verrekenen met één of meer vorderingen van één of meer van de entiteiten gelieerd aan Opdrachtnemer op Opdrachtgever.
- Betalingen strekken steeds in de eerste plaats tot voldoening van enige verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien Opdrachtgever vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.
- Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd een controle uit te voeren naar de kredietwaardigheid van Opdrachtgever. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd van Opdrachtgever de betaling van een voorschot te verlangen en/of redelijke zekerheid – in de vorm van een waarborgsom of bankgarantie – voor de nakoming van betalingsverplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst van Opdrachtgever. Opdrachtnemer kan het voorgaande verlangen al dan niet naar aanleiding van een kredietwaardigheidscontrole, alvorens (verder) te presteren. Opdrachtgever is verplicht op het eerste verzoek van Opdrachtnemer daartoe, een dergelijke zekerheid te verstrekken.
- Indien Opdrachtnemer tegen Opdrachtgever die in verzuim is, maatregelen treft. Komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd.
Artikel 8 – Wijzigingen in de Overeenkomst
- Wijzigingen van of aanvullingen op de Overeenkomst, zijn slechts mogelijk indien en voor zover deze wijzigingen of aanvullingen op schrift zijn gesteld en door Opdrachtnemer schriftelijk zijn aanvaard.
- Indien het tijdstip van voltooiing van de uitvoering van de Overeenkomst door een wijziging of aanvulling van de Overeenkomst wordt beïnvloed en/of indien een wijziging of aanvulling van de Overeenkomst financiële (een verhoging van prijs of tarief, of anderszins) en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover informeren.
- Een overschrijding van de overeengekomen termijnen door een wijziging in de Overeenkomst, wordt niet aangemerkt als een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verbintenissen door Opdrachtnemer. Opdrachtgever heeft in een dergelijk geval geen recht op schadevergoeding, opzegging, ontbinding, opschorting of anderszins.
Artikel 9 – Annuleringen of verplaatsingen
- Annulering van de Overeenkomst door Opdrachtgever dient schriftelijk te geschieden.
- Indien Opdrachtgever de gemaakte afspraak wil verplaatsen, dan kan dit kosteloos tot 7 dagen van tevoren. In geval van annulering kunnen er door Opdrachtnemer kosten in rekening worden gebracht aan Opdrachtgever.
- Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer kan de Overeenkomst niet tussentijds opzeggen, tenzij sprake is van de situaties zoals genoemd in artikel 10 lid 4 van de Algemene Voorwaarden.
- Opdrachtnemer mag te allen tijde de opdracht annuleren in geval van onvoorziene omstandigheden ter beoordeling van Opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele kosten en/of schade die met de annulering van de aangenomen diensten zijn gemoeid.
Artikel 10 – Duur, verlenging en (tussentijdse) beëindiging
- De Opdracht wordt aangegaan voor de tijd die uit de inhoud, aard of strekking van de Opdracht voortvloeit. In de Opdracht genoemde termijnen hebben nimmer te gelden als fatale termijnen, tenzij dit in de Offerte dan wel Opdracht expliciet is opgenomen.
- Opdrachtnemer heeft recht op verlenging van de uitvoeringstermijn wanneer: door overmacht als bedoeld in artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden, door voor rekening van Opdrachtgever komende omstandigheden, of door wijziging in de Overeenkomst dan wel in de voorwaarden van de uitvoering, niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat de diensten zijn verricht binnen de in de Overeenkomst bepaalde termijn.
- Opdrachtnemer is gerechtigd, naar haar keuze, de behandeling van (een) (lopende) Opdracht(en) op te schorten. Hiertoe is Opdrachtgever gerechtigd indien hij in gebreke blijft met tijdige betaling van een of meerdere facturen, dan wel niet op eerste verzoek van Opdrachtnemer zekerheid wordt gesteld voor het nakomen van diens betalings- en/of overige verplichting(en). Een en ander onverminderd het recht van Opdrachtnemer om schadevergoeding te vorderen.
- De Overeenkomst kan door Partijen worden ontbonden, zonder inachtneming van een opzegtermijn en zonder dat een ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst is vereist, indien een der Partijen:
- in staat van faillissement wordt verklaard;
- surseance van betaling aanvraagt;
- te maken krijgt met beslaglegging;
- onder curatele wordt gesteld dan wel zijn beschikkingsbevoegdheid verliest over (delen van) zijn vermogen;
- de bedrijfsvoering staakt;
- de betreffende woning dan wel het bedrijfspand wordt vervreemd.
Artikel 11 – Overmacht
- Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van overmacht.
- In geval van overmacht worden de verplichtingen van Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk opgeschort. Opdrachtgever kan Opdrachtnemer nimmer op de nakoming van haar verplichtingen aanspreken, zolang de overmacht situatie voortduurt en zonder dat Opdrachtnemer aansprakelijk is voor enige vorm van compensatie aan Opdrachtgever.
- Van overmacht is sprake indien zich, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, omstandigheden voordoen die de nakoming van de verplichtingen door Opdrachtnemer verhinderen en die niet aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Daaronder mede begrepen: epidemieën, quarantaine, oorlog(sgevaar), oproer, molest, brand, waterschade, vorst, overstroming, aardbeving, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, bovenmatig ziekteverzuim, overheidsmaatregelen, defecten aan apparatuur, niet voorzienbare stagnatie bij derden waarvan Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst afhankelijk is of de omstandigheid dat een prestatie die van belang is in verband met de door haar zelf te leveren prestatie niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt.
- Indien zaken en/of producten door overmacht of door tekortschieten van Opdrachtgever in de nakoming van haar afnameplicht niet in ontvangst worden genomen of niet naar de plaats van bestemming kunnen worden vervoerd, is Opdrachtnemer gerechtigd deze zaken en/of producten voor rekening en risico van Opdrachtgever op te slaan en betaling te verlangen zonder dat Opdrachtgever een recht op opschorting van betaling toekomt.
Artikel 12 – Gebreken
- Opdrachtgever is uitdrukkelijk zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, berekeningen, documenten en/of bescheiden, waardoor eventuele afwijkingen in opgeleverde diensten er niet toe leiden dat het niet aan de Overeenkomst beantwoordt.
- De uitkomsten van de opgeleverde diensten vormen dus nimmer een tekortkoming in de nakoming aan de zijde van Opdrachtnemer. Tevens geven deze de Opdrachtgever geen recht op annulering, vernietiging of ontbinding van de Overeenkomst en geven evenmin het recht om de ontvangst of betaling van zaken te weigeren.
Artikel 13 – Klachten
- Indien Opdrachtgever een klacht heeft jegens Opdrachtnemer met betrekking tot de door Opdrachtnemer geleverde diensten, dan dient Opdrachtgever deze klacht binnen 7 werkdagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de Dienstverlening door Opdrachtgever, eerst schriftelijk aan Opdrachtnemer voor te leggen.
- Een klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
- Een klacht met betrekking tot een ontvangen factuur moet schriftelijk binnen vijf (5) werkdagen na factuurdatum aan Opdrachtnemer kenbaar worden gemaakt, onder opgave van de aard en de grond van de klachten.
- Een klacht schort de verplichtingen van Opdrachtgever (waaronder maar niet beperkt tot betaling) uit de Overeenkomst niet op.
- Indien een klacht over verrichte diensten gegrond is, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer in de gelegenheid stellen de diensten alsnog binnen een redelijke termijn te verrichten/leveren zoals overeengekomen. Indien een gegronde klacht niet binnen redelijke termijn wordt of kan worden verholpen, dan zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 18.
- Als Opdrachtnemer oordeelt dat een klacht onterecht is uitgebracht, dan komen de kosten daardoor ontstaan voor rekening van Opdrachtgever. Onder deze kosten vallen ook de onderzoekskosten aan de zijde van Opdrachtnemer.
- Als de klacht niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle rechten van Opdrachtgever in verband met de klacht.
Artikel 14 – Persoonsgegevens
- Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst kennis moet nemen van persoonsgegevens, dient Opdrachtgever bij de verstrekking van deze persoonsgegevens of andere vertrouwelijke gegevens, de gegevens die Opdrachtnemer niet nodig zal hebben, zoveel mogelijk weg te laten of onleesbaar te maken en de vertrouwelijke gegevens op een veilige wijze aan Opdrachtnemer over te dragen. Dit geldt onverminderd de verplichting voor Opdrachtnemer om aan haar verstrekte vertrouwelijke gegevens vertrouwelijk te behandelen en op passende wijze te beveiligen.
- Opdrachtgever staat ervoor in dat de verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op de rechten van betrokkene(n).
- Partijen verbinden zich over en weer om (persoons-)gegevens van de andere Partij of derden te behandelen overeenkomstig de op enig moment op ieder van hen van toepassing zijnde (privacy-)wet- en regelgeving ter zake de verwerking van deze (persoons-)gegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Opdrachtgever is aansprakelijk in het geval een Partij wordt aangesproken door een derde op grond van een inbreuk op de (privacy-)rechten van deze derde als gevolg van een handelen of nalaten van een van de Partijen in strijd met de relevante (privacy-)wet- en regelgeving. De aansprakelijkheid geldt ook voor de kosten die Opdrachtnemer in verband met die aanspraken heeft moeten maken, daaronder begrepen de juridische kosten van (gerechtelijke) procedures en de kosten van eventuele boetes die aan Opdrachtnemer worden opgelegd.
Artikel 15 – Intellectuele en industriële eigendomsrechten
- Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor – waaronder het octrooirecht, merkenrecht, tekening- of modelrecht en auteursrecht – met betrekking tot producten (waaronder maar niet beperkt tot broncodes, afbeeldingen, tekeningen en (proef)modellen) welke zij gebruikt en/of ontwerpt in het kader van de uitvoering van de Opdracht van Opdrachtgever c.q. de Overeenkomst, voor zover deze rechten uit de wet voortvloeien. Ieder ander of verdergaand recht van Opdrachtgever is uitgesloten.
- Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van de Overeenkomst toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
- Indien Opdrachtgever Opdrachtnemer verzoekt zaken te (laten) vervaardigen of diensten te (laten) verrichten op basis van (digitale) tekeningen, ontwerpen, modellen, specificaties of andere aanwijzingen van Opdrachtgever, dan garandeert Opdrachtgever dat door de vervaardiging of verrichting van die zaken of diensten geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden, waaronder intellectuele en/of industriële eigendomsrechten.
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken, van welke aard dan ook, van derden ter zake.
Artikel 16 – Conformiteit en garantie
- De Opdrachtnemer staat ervoor in dat de producten en/of zaken voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Opdrachtgever heeft er dus recht op dat het product en/of de zaak geen gebreken mag vertonen die hij – als Opdrachtgever het product en/of de zaak op een normale manier gebruikt, volgens de voorschriften die zijn opgesteld door Opdrachtnemer – niet verwacht binnen de verwachte levensduur van het product en/of de zaak.
- De Opdrachtnemer is nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten en/of zaken voor elke individuele toepassing door de Opdrachtgever, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten en/of de zaken.
- De garantie geldt niet indien:
- De Opdrachtgever de geleverde producten en/of zaken zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
- De geleverde producten en/of zaken aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de Opdrachtnemer en/of die op de verpakking zijn behandeld;
- De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 17 – Eigendomsvoorbehoud
- Alle geleverde producten en/of zaken blijven het eigendom van Opdrachtnemer totdat alle vorderingen die Opdrachtnemer op Opdrachtgever heeft, zijn betaald.
- Onder vorderingen uit het vorige lid vallen tevens kosten die verband houden met de vordering, zoals rente en/of incassokosten.
- Het eerste lid van dit artikel is van overeenkomstige toepassing op andere te leveren prestaties van Opdrachtgever.
- De Opdrachtgever is vóór bedoelde eigendomsovergang niet bevoegd deze producten en/of zaken te verkopen, af te leveren of anderszins te vervreemden. Het is Opdrachtgever voorts niet toegestaan om deze producten en/of zaken te verpanden of aan derden enig ander recht daarop te verlenen, zolang de eigendom van deze producten en/of zaken niet op Opdrachtgever is overgegaan.
- De Opdrachtgever is verplicht de producten en/of zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd, zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Opdrachtnemer te bewaren c.q. te behandelen.
- Opdrachtnemer is gerechtigd de producten en/of zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd en nog bij Opdrachtgever aanwezig zijn, terug te nemen indien Opdrachtgever niet voor tijdige betaling van de facturen zorgdraagt of in betalingsmoeilijkheden verkeert of dreigt te gaan verkeren.
- Opdrachtgever zal Opdrachtnemer te allen tijde vrije toegang verlenen tot zijn producten en/of zaken ter inspectie ervan en/of ter uitoefening van de rechten van Opdrachtnemer.
Artikel 18 – Opschorting/Ontbinding
- De vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
- indien na het sluiten van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer omstandigheden ter kennis komen die haar goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst, niet, niet volledig of niet tijdig zal nakomen;
- indien Opdrachtnemer gerechtvaardigde twijfel heeft omtrent de kredietwaardigheid van Opdrachtgever en/of indien Opdrachtnemer Opdrachtgever gevraagd heeft redelijke zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft, dan wel onvoldoende is;
- indien Opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft binnen redelijke termijn alsnog aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden te voldoen;
- indien Opdrachtnemer op enig moment blijkt dat Opdrachtgever valse of verkeerde persoonsgegevens aan Opdrachtnemer heeft doorgegeven, dan wel blijkt dat Opdrachtgever een Overeenkomst onder valse voorwendsels is aangegaan;
- indien Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, in surseance van betaling verkeert, faillissement dan wel voorlopige surseance van betaling heeft aangevraagd of een regeling wenst te treffen met zijn crediteuren ter afwending daarvan, er sprake is van beslaglegging ten laste van Opdrachtgever, Opdrachtgever onder curatele wordt gesteld, de schuldsanering natuurlijke personen voor Opdrachtgever wordt aangevraagd, of indien hij anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen of delen daarvan verliest;
- indien Opdrachtnemer aanwijzingen heeft dat door Opdrachtgever misbruik gemaakt wordt van de door Opdrachtnemer verleende diensten;
- indien Opdrachtgever anderszins in verzuim is en niet voldoet aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden.
- Opdrachtgever dient in geval van een (mogelijk) faillissement, surseance van betaling of schuldsaneringsregeling Opdrachtnemer hiervan onverwijld in kennis te stellen.
- In de in lid 1 van dit artikel genoemde gevallen is Opdrachtnemer bevoegd, zonder nadere ingebrekestelling en zonder dat rechterlijke tussenkomst is vereist, met onmiddellijke ingang de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst over te gaan. Een en ander onder gehoudenheid van Opdrachtgever die hierdoor door Opdrachtnemer geleden schade, van welke aard dan ook, te vergoeden en onverminderd de overige aan Opdrachtnemer toekomende rechten.
- Opdrachtnemer is gerechtigd Opdrachtgever nadere termijnen of voorwaarden te stellen alvorens haar Dienstverlening te continueren, voor zover deze nadere termijnen en voorwaarden passen binnen het kader van de reeds gemaakte afspraken.
Artikel 19 – Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook of van welke vorm dan ook in verband met eventuele tekortkomingen ten aanzien van de door Opdrachtnemer geleverde diensten. Voornoemde beperking geldt niet indien er sprake is van opzettelijk verwijtbaar handelen of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade geleden door derden als gevolg van de uitvoering van de Opdracht.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onvolledigheid of onjuistheden in de door of namens Opdrachtgever verstrekte informatie, gegevens, berekeningen en/of overige bescheiden.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor storingen, beschadigingen en/of tenietgaan van de geleverde producten en/of diensten en/of zaken, welke het gevolg zijn van: stortingen in de water- en energietoelevering, ontbreken van Verbruiksdata en foutieve handelingen en/of nalatigheid van de Opdrachtgever en/of derden geen enkele uitgezonderd.
- Indien Opdrachtnemer, ondanks hetgeen is bepaald in de vorige leden, gehouden is tot betaling van een schadevergoeding, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot:
- het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer in het desbetreffende geval uitkeert;
- een maximum bedrag tot € 2.500,00.
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig verband staande met de uitvoering van haar verplichtingen die voortvloeien uit de Opdracht dan wel ingevolge de wet.
- Opdrachtnemer kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor de uitkomsten van het Energielabel of warmteberekeningen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) draagt de verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke uitkomst en registraties van het Energielabel.
Artikel 20 – Retentierecht
- Opdrachtnemer heeft het recht de teruggave van bescheiden en/of zaken van Opdrachtgever, die Opdrachtnemer voor het verrichten van werkzaamheden onder zich heeft, op te schorten gedurende de periode dat Opdrachtgever een opeisbare vordering niet of niet volledig aan Opdrachtnemer heeft voldaan.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade – van welke aard dan ook – die voortvloeit uit het door hem uitgeoefende retentierecht.
Artikel 21 – Verval van vorderingen
- Alle vorderingsrechten en overige bevoegdheden van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer, aanspraken op schadevergoeding daaronder begrepen, vervallen in ieder geval na verloop van één jaar vanaf het moment waarop Opdrachtgever bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had moeten worden met een feit op grond waarvan Opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens Opdrachtnemer kan aanwenden, tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald.
Artikel 22 – Toepasselijk recht en geschilbeslechting
- Alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever en deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend onderworpen aan het Nederlandse recht.
- Partijen zullen zich in eerste instantie tot het uiterste inspannen een geschil in onderling overleg op te lossen.
- Alle geschillen tussen Partijen die voortvloeien uit dan wel anderszins verband houden met enige Overeenkomst tussen Partijen en/of deze Algemene Voorwaarden en niet onderling kunnen worden opgelost, zullen worden beslecht door de bevoegde rechter te Rotterdam, tenzij Opdrachtnemer verkiest de vordering in te stellen voor de rechter van de vestigingsplaats van Opdrachtgever.